• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Någon som vet vad som är bäst i mitt läge?

Lina

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
1 Februari 2016
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Hej.
Jag har idag ett lån hos collector på 277 000, räntan är 10,8 % och den effektiva räntan 11,43 % och 8 år kvar av återbetalningen. ( vet inte vad den effektiva betyder men skriver med den ifall den har betydelse.)

Jag har tänkt börja amortera extra per månad och nu till min fråga.
när jag loggar in kan ja sänka min månadskostnad från 4200 till 3000/månad. Sänker jag den läggs de ju på x antal extra år.
Nu undrar jag om jag tjänar på att sänka månadskostnaden till 3000/månad och extra amortera resterande 1200 eller blir de plus minus noll eftersom man förlänger lånet med flera år?
Någon som kan sånt här?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Ett lån består av två delar: kapitalskuld och ränta. Räntan beräknas på hur stor kapitalskulden är på.

T.ex. om du tar ett lån på 100 000 till en ränta på 8 %. Du betalar då av en del på kapitalskulden varje gång du gör en inbetalning, och så betalar du den upplupna räntan. Med 8% ränta per år betalar du 0,66% ränta per månad (eftersom de 8% räknas per år). Med det här vill jag ha sagt att varje gång du betalar in något extra, så sänker du kapitalskulden som du debiteras ränta för. Så, ju mera du betalar in, desto fortare betalar du av lånet. Sen må du ha avtalat om X antal år när du tog lånet. Detta spelar ingen roll. När du kommer ner till 0 på kapitalskulden, så finns det inget att debitera ränta för, och det är skitsamma om du betalat av kapitalskulden tio år innan du skulle ha betalat.

Alltså, om du går ner till 3000 per månad, och ändå betalar 4200 kronor per månad, så betalar du 1200 kronor på kapitalskulden varje månad.

Det här gäller om du har rörlig ränta. Om du har bunden ränta kan banken kräva dig på ersättning för utebliven upplupen ränta.
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
258
Mottagna reaktioner
215
Poäng
407
Hej.
Jag har idag ett lån hos collector på 277 000, räntan är 10,8 % och den effektiva räntan 11,43 % och 8 år kvar av återbetalningen. ( vet inte vad den effektiva betyder men skriver med den ifall den har betydelse.)

Jag har tänkt börja amortera extra per månad och nu till min fråga.
när jag loggar in kan ja sänka min månadskostnad från 4200 till 3000/månad. Sänker jag den läggs de ju på x antal extra år.
Nu undrar jag om jag tjänar på att sänka månadskostnaden till 3000/månad och extra amortera resterande 1200 eller blir de plus minus noll eftersom man förlänger lånet med flera år?
Någon som kan sånt här?
Intressant fundering. Borde kunna räknas ut med ett upplägg i Excel. I början av lånet blir det nog fördelaktigt men i och med att lånet förlängs kanske det på totalen inte gör någon större skillnad. Om du amorterar samma belopp varje månad blir lånet mer som ett med rak amortering än det mer vanliga anniutetslånet där du också betalar samma summa varje månad men denna summa består då både av amortering och ränta.
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617


såg att collector kör anniutetslån. Sålänge nuvarande amortering är lägre än vad du kommer amortera vid förlängd återbetalningstid + 1200 egen amortering så är det bättre/sämre
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 704
Mottagna reaktioner
12 991
Poäng
9 787
Hej.
Jag har idag ett lån hos collector på 277 000, räntan är 10,8 % och den effektiva räntan 11,43 % och 8 år kvar av återbetalningen. ( vet inte vad den effektiva betyder men skriver med den ifall den har betydelse.)

Jag har tänkt börja amortera extra per månad och nu till min fråga.
när jag loggar in kan ja sänka min månadskostnad från 4200 till 3000/månad. Sänker jag den läggs de ju på x antal extra år.
Nu undrar jag om jag tjänar på att sänka månadskostnaden till 3000/månad och extra amortera resterande 1200 eller blir de plus minus noll eftersom man förlänger lånet med flera år?
Någon som kan sånt här?

Det blir samma sak
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617

det borde det inte bli med anuitet?

Borde vara ca 1800 amortering nu och blir ca 900 amortering + 1200 extraamortering med längre betaltid om t.ex 4 år.

Nu räknade jag iofs bakvägen via konsumenternas lånsnurra, så inte 100 korrekt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 704
Mottagna reaktioner
12 991
Poäng
9 787
det borde det inte bli med anuitet?

Borde vara ca 1800 amortering nu och blir ca 900 amortering + 1200 extraamortering med längre betaltid om t.ex 4 år.

Nu räknade jag iofs bakvägen via konsumenternas lånsnurra, så inte 100 korrekt.
Annuiteteten sänks med x kronor, men väljer man att betala x kr extra så blir det lika mycket amortera som om man inte sänkte Annuiteten
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp